روباتیک هوشمند

روبات جهنده ی ساختمانی

پنجشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۳، ۰۵:۵۱ ب.ظ

روبات جهنده ی ساختمانی(کک شنزار)


       

روبات های شناسایی عموماً به مهندسی استادانه و دقیقی نیاز دارند تا بتوانند از پس چالش های دیدبانی و نظارت شهری برآیند. در حال حاضر مدل های مختلفی با الهام از مرغ مگس سان، مگس وسوسکدر حال ساخت و توسعه هستند. اما گروهمهندسی شرکت بوستون دینامیک که روبات کک شنزار(Sand Flea) را طراحی کرده اند، رویکردی کاملا متفاوت را در پیش گرفته اند.آها روباتی ساده،تنومند و چهار چرخ ساخته اند که در مواجهه با موانع از دیوار و پله گرفته تا پنجره،با پرتاب کردن خود از بالا و گاه از میان موانع بر آن ها غلبه می کند.

روبات پنج کیلویی و مجهز به دوربین کک شنزار مانند ماشین های کنترلی اسباب بازی رانده می شود؛ولی وقتی با مانعی بخورد می کند می تواند به اندازه ی هشت متر بپرد. این روبات از مسافت یاب لیزری استفاده می کند تا فاصله ی خود رابا نقطه ی فرود اندازه گیری کرده، و مسیر پرش خود را محاسبه کند. پس از تنظیم زاویه ی خود با زاویه ی افق، روبات پیستون پرتاب کننده ی خود را که با استفاده از هوای فشرده کار می کند آتش می کند. ژیروسکوپ نصب شده روی کک شنزار نیروی اینرسی کافی ایجاد می کند تا روبات را در حین پروازتراز نگاه دارد؛ در نتیجه دوربین ان میتواند نمایی ثابت و بدون لرزش داشته باشد. چرخ های لاستیکی آن هم شوک ضربه ای هنگام فرود را جذب می کنند.    



مدت زمان: 1 دقیقه 8 ثانیه

منبع : مجله دانستنیها

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی